Czas na ekologiczne prezenty!
Czas na ekologiczne prezenty!
Co trzeci z nas rozważa opcję ekologicznego prezentu, myśląc o tegorocznych upominkach świątecznych. Za ekologiczny uznajemy prezent przyjazny środowisku (42%), nadający się do recyklingu (34%) czy wykonany z naturalnych materiałów (32%). Planując ekologicznie prezenty najczęściej bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%), książki (30%) oraz karty podarunkowe (27%) – wynika z badania[1] SW Research przeprowadzonego na zlecenie NEPI Rockcastle, właściciela Alfa Centrum w Białymstoku. Planując świąteczne prezenty mieszkańcy województwa podlaskiego myślą głównie o kosmetykach (31%), zabawkach (32%) i kartach podarunkowych (31%).
Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas i mało kto wyobraża sobie ten czas bez jakichkolwiek prezentów. Coraz częściej jednak zwracamy uwagę na trafność upominku i na to, czy obdarowywany z niego skorzysta. Jak pokazuje badanie, użyteczność, ale też ekologiczność świątecznych prezentów będą w tym roku dla Polaków szczególnie ważne. Planując tegoroczne upominki świąteczne blisko 3 na 10 Polek i Polaków rozważa opcję ekologicznego prezentu (9% - zdecydowanie, 20% - raczej), a prawie 33% nie myślała o tym do tej pory.
Ekologiczny prezent, czyli jaki?
W przypadku definiowania prezentu ekologicznego, najczęściej wskazujemy na przyjazność środowisku (42%) oraz możliwość recyklingu (34%). Dalej respondenci wskazali: wykonanie z naturalnych materiałów lub składników (32%), możliwość wielokrotnego użytku (27%) i wykonanie z biodegradowalnych surowców (25%). 18,6% z nas jako ekologiczny wskazuje prezent wykonany własnoręcznie. Produkty lokalne, jako opcję eko prezentu, wymienia jedynie 11,7% badanych, rzadziej niż prezenty vintage czy second hand (12%). Mieszkańcy naszego regionu wskazali kolejno: przyjazność środowisku (46%), możliwość recyclingu (43%), wykonanie z biodegradowalnych surowców (35%).
Weryfikacja ekologiczności
Aby sprawdzić czy dany produkt faktycznie jest ekologiczny, najczęściej sprawdzamy jego skład (54%), a nieco rzadziej rodzaj opakowania (38%) czy certyfikaty (35%). 31 % Polaków wskazuje, że sprawdza pochodzenia lub miejsce produkcji (31%). Co dziesiąty z nas wierzy w deklaracje producenta bez samodzielnych weryfikacji (11%).
Planując ekologicznie prezenty, zwykle bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%). Rzadziej wskazujemy produkty takie jak: karty podarunkowe (27%), odzież (24%) oraz zabawki (21%).
Mieszkańcy województwa podlaskiego wskazali, że najczęściej myślą o kosmetykach (31%), zabawkach (32%) i kartach podarunkowych (31%).
Pakowanie prezentów
Większość Polaków uważa, że prezent ekologiczny powinien być opakowany, przy czym częściej niż co trzecia osoba uzależnia opakowanie od możliwości recyklingu (36%). Wciąż jednak dla wiele Polek i wielu Polaków ważne jest pakowanie prezentów bez względu na ekologiczny charakter (24%). Na tym tle wyróżnia się opinia mieszkańców województwa podlaskiego – 44% wskazało, że opakowanie jest zbędne.
Do pakowania prezentów najczęściej (również w naszym regionie) wykorzystujemy powtórnie materiały lub torby, które przechowujemy w domu z innych okazji (78%). Rzadziej korzystamy z nowo kupionego kolorowego papieru dekoracyjnego czy wstążek i innych dodatków.
- Obdarowywanie prezentami to wciąż ważny rytuał świąteczny. Cieszę się, że myśląc o upominkach coraz częściej zwracamy uwagę na ekologię. Biorąc jednak pod uwagę, że co trzecia osoba nie myślała jeszcze o planowaniu tegorocznych prezentów świątecznych warto, aby zastanowiła się nad taką opcją - podkreśla Joanna Uszyńska, Marketing Manager Alfa Centrum.
W Alfa Centrum w dniach: 9-11.12, 16-18.12, 22-23.12, 29-30.12, w godzinach 12:00 – 20:00 będzie można znaleźć stoisko z bezpłatną usługą pakowania prezentów, również w eko wydaniu. Do wyboru klienci będą mieli papier,naturalne dekoracje, np. z suszonych pomarańczy, wstążki, stemple ze świątecznymi motywami. Aby skorzystać z bezpłatnego pakowania wystarczy zrobić w galerii zakupy za min. 50 zł i zeskanować paragon w aplikacji Sezam 2.0.
W grupie NEPI Rockcastle, do której należy Alfa Centrum, od kilku lat podejmowane są ekologiczne inicjatywy, by wspierać środowisko naturalne. Jedną z nich jest kampania "Nie bądź plastik", której celem jest edukacja konsumentów, jak odpowiedzialnie podchodzić do opakowań plastikowych, dlaczego warto postawić na opakowania wielorazowe, a także dostarczająca inspiracji, jak żyć bardziej eko na co dzień.
***
Alfa Centrum to połączenie tradycji z nowoczesnością. W zabytkowych budynkach fabryki Eugeniusza Beckera, współczesność przeplata się z wielką historią włókiennictwa. Atmosfera tradycji modowej i świetna lokalizacja, w ścisłym centrum Białegostoku, sprzyjają zakupom oraz spotkaniom towarzyskim. Na powierzchni 36 600 m², na 3 przestronnych poziomach znajduje się ponad 157 lokali handlowych i usługowych. Obiekt w pełni przystosowany jest do korzystania przez osoby niepełnosprawne oraz rodziny z małymi dziećmi: zakupy ułatwiają specjalne podjazdy, przystosowane miejsca parkingowe, windy, szerokie wejścia. Właścicielem Alfa Centrum w Białymstoku jest NEPI Rockcastle sp. z o.o. Zarządcą obiektu jest firma Apsys Polska. Więcej na https://alfacentrum.com.pl/
Kontakt dla mediów
Katarzyna Reck I e-mail: k.reck@corevalues.pl I tel.: +48 609 890 080